Mózg człowieka składa się z miliardów komórek nerwowych. Jest to najbardziej złożony narząd ludzkiego organizmu. Jego masa to około 1225 g u kobiet i około 1375 g u mężczyzn. Mózg rozwija się intensywnie do 25. roku życia. Po tym czasie rozpoczynają się procesy starzeniowe. Nie oznacza to jednak, że nie możemy poprawić kondycji naszego umysłu. Dowiedz się, jak pobudzić mózg do myślenia i zahamować jego starzenie.
Zdrowy i sprawny mózg to zdrowy i sprawny organizm. Dlatego warto zadbać o jego wytrenowanie i odpowiednią stymulację, a także wydajną regenerację. Dzięki temu możliwe jest spowolnienie procesów starzenia i degeneracji komórek nerwowych. Ćwiczenia na poprawę kondycji umysłu są przeznaczone dla każdego – niezależnie od wieku! Również seniorzy i osoby chorujące neurologicznie mogą efektywnie pobudzać mózg do myślenia.

Jak pobudzić mózg do myślenia? Ćwiczenia na dobrą pamięć

Gimnastyka umysłu przeznaczona jest dla osób w każdym wieku. Pamiętaj jednak, że efekty przynosi tylko regularny trening mózgu. Dlatego każdego dnia znajdź chociaż kilka minut na proste ćwiczenia „szarych komórek”.

Sposoby na gimnastykę umysłu i szybkie uczenie się

Ćwiczenia na dobrą pamięć odpowiednie dla dzieci, dorosłych i seniorów to m.in.:

  1. Rozwiązywanie krzyżówek, łamigłówek i sudoku.
  2. Granie w gry planszowe lub karciane.
  3. Granie w gry pamięciowe.
  4. Zapamiętywanie wierszyków lub tekstów piosenek.
  5. Kolorowanie kolorowanek dla dorosłych.
  6. Układanie puzzli.
  7. Gry słowne (np. podawanie słowa zaczynającego się na ostatnią literę poprzedniego, skojarzenia).

Idealnym sposobem na gimnastykę umysłu jest zmiana codziennych przyczywczajeń. Przełamanie rutyny pobudza mózg do intensywnej pracy. Wystarczy, że wybierzesz inną drogę do domu lub pracy, umyjesz zęby drugą ręką, przygotujesz jakieś danie bez korzystania z przepisu. Możliwości jest wiele i wcale nie wymagają one dużego wysiłku.

Integracja sensoryczna

Integracja sensoryczna to zdolność do odbierania, rozpoznawania, interpretowania i integrowania informacji płynących ze wszystkich zmysłów. Rozwija się najintensywniej do około 7. roku życia, ponieważ wówczas procesy neuroplastyczności mózgu są największe. Możesz jednak stymulować ją również w dorosłym życiu.

Do integracji sensorycznej zalicza się m.in.:

  1. Ćwiczenia wykorzystujące balansowanie i huśtanie się.
  2. Ćwiczenia rozwijające koordynację ruchową oraz koordynację wzrokowo-ruchową (np. toczenie piłki po linii, skakanie na piłce, chodzenie tyłem).
  3. Ćwiczenia z wykorzystaniem przedmiotów i podłoża o różnych teksturach (np. gładkich, chropowatych, z wypustkami).
  4. Ćwiczenia manualne (np. rysowanie, składanie origami, wyszywanie, nawlekanie przedmiotów na włóczkę).

Co najlepiej stymuluje mózg?

Mózg stymulują nie tylko ćwiczenia. Na kondycję umysłu ma również wpływ szereg innych czynników związanych z Twoim stylem życia i codziennymi nawykami.

Dieta dla zdrowia mózgu

Dieta powinna być zdrowa, różnorodna, bogata w świeże warzywa, ryby, orzechy i inne produkty, które zawierają kwasy omega-3, antyoksydanty, witaminy (zwłaszcza z grupy B). Zrezygnuj z wysokowęglowodanowych przekąsek, słodyczy, fast-foodów, dań instant i słodkich napojów.

Regularna aktywność fizyczna i ruch na świeżym powietrzu

Zgodnie z najnowszą wiedzą regularna aktywność fizyczna ma ogromny wpływ na hamowanie procesu starzenia się układu nerwowego. Ruch poprawia krążenie, dotlenia mózg i przyczynia się do uwolnienia tzw. hormonów szczęścia. Dzięki niemu dochodzi do obniżenia poziomu stresu oraz poprawia się zdolność myślenia i zapamiętywania. Jest to element profilaktyki demencji i depresji. Nie musisz wykonywać morderczych treningów. Wybierz taką aktywność fizyczną, jaka sprawia Ci najwięcej przyjemności!

Odpowiednia ilość snu i odpoczynku

Regularny, odpowiednio długi i dobry jakościowo sen jest niezbędny do regeneracji mózgu. Nocny odpoczynek zwiększa wydajność umysłową, sprzyja procesom uczenia się i utrwalania informacji oraz poprawia możliwości poznawcze.

Umiejętność radzenia sobie ze stresem

Powtarzający się stres zmienia strukturę mózgu, prowadzi do zaburzeń w jego aktywności oraz utraty neuronów. Nie zawsze udaje się uniknąć sytuacji stresowych. Możesz jednak nauczyć się, jak sobie z nimi radzić. W ten sposób zapewnisz ochronę swojemu mózgowi. Znajdź technikę relaksacyjną, która w Twoim przypadku przynosi najlepsze efekty. Mogą to być np. ćwiczenia oddechowe, medytacja lub ściskanie piłeczki antystresowej.

Kontakty towarzyskie

Uczucie samotności wyzwala reakcję stresową oraz negatywne emocje. Dlatego dla zachowania dobrej kondycji mózgu ważne są kontakty z innymi osobami. Warto od czasu do czasu udawać się w miejsca, w których można spotkać ludzi podzielających taką samą pasję i zainteresowania.

Odpowiednie nawodnienie organizmu

Nawet niewielkie odwodnienie powoduje zaburzenia w funkcjonowaniu mózgu. Pogarsza się koncentracja, spada poziom uwagi i szwankuje pamięć. Nic dziwnego – narząd ten składa się w większości z wody. Dlatego dbaj o to, aby każdego dnia wypić minimum 2 litry płynów.
Umów się na konsultację neurologiczną w poradni PUROMED
umów się na konsultację neurologiczną w Poradni PUROMED

Czego nie lubi mózg?

Pamiętaj, że jest też szereg czynników, które przyczyniają się do przyspieszenia procesów starzenia i pogorszenia kondycji umysłu. Do nawyków i zachowań, których nie lubi mózg człowieka zaliczamy:

Używki

Używki (takie jak m.in. alkohol, papierosy, środki psychoaktywne) zawierają substancje, które wpływają negatywnie na układ nerwowy i pracę całego organizmu. Działają one bezpośrednio na mózg, zaburzają pracę neuroprzekaźników i zauważalnie przyspieszają starzenie się mózgu.

Mentalna stagnacja

Rutyna, brak ćwiczeń angażujących procesy myślowe i pamięć oraz brak wyzwań umysłowych powodują, że spada wydajność mózgu i osłabiają się zdolności poznawcze.

Wielozadaniowość

Wielu osobom wydaje się, że angażowanie się w kilka aktywności jednocześnie ma pozytywny wpływ na kondycję umysłu. Tymczasem okazuje się, że mózg nie lubi wielozadaniowości. Działa ona negatywnie na koncentrację i pamięć. Ponadto podnosi poziom stresu i prowadzi do przebodźcowania.

Słabej jakości jedzenie

Rodzaj i jakość jedzenia ma ogromny wpływ na pracę mózgu. Stosując źle zbilansowaną dietę i wybierając pożywienie, które nie dostarcza odpowiedniej ilości składników odżywczych, wpływasz negatywnie na swój umysł i przyczyniasz się do pogorszenia jego sprawności.

Siedzący tryb życia

Na braku regularnej aktywności fizycznej cierpi cały organizm. Siedzący tryb życia powoduje zaburzenia krążenia, a tym samym mózg nie otrzymuje odpowiedniej ilości tlenu i substancji odżywczych. W efekcie pogarsza się samopoczucie psychiczne, pamięć oraz wzrasta ryzyko wielu chorób – w tym depresji, demencji i udaru.

Aby zadbać o mózg i układ krążenia, wystarczy zmienić lub zmodyfikować codzienne nawyki. Nie wymaga to aż tak dużego wysiłku. Jeżeli obserwujesz u siebie pogorszenie zdolności poznawczych i koncentracji lub objawy neurologiczne, umów się na konsultację z neurologiem.

CHIRURGIA NACZYNIOWA

CHOROBY ZAKAŹNE

DERMATOLOGIA
• DLA DOROSŁYCH
• DLA DZIECI
DIABETOLOGIA
DIETETYKA KLINICZNA
ENDOKRYNOLOGIA
FIZJOTERAPIA
• DLA DOROSŁYCH
• UROGINEKOLOGICZNA
GASTROLOGIA DZIECIĘCA
GINEKOLOGIA
HEPATOLOGIA
INTERNA
KARDIOLOGIA
MEDYCYNA PODRÓŻY
NEUROLOGIA
ONKOLOGIA
• OGÓLNA
• PIERSI
• GINEKOLOGICZNA
ORTOPEDIA
REUMATOLOGIA
PODOLOGIA
• DLA DOROSŁYCH
• DLA DZIECI
PSYCHIATRIA
• WIZYTY STACJONARNE
• WIZYTY DOMOWE
• WIZYTY ONLINE
UROLOGIA
BADANIA PRENATALNE
• VERAgene i VERACITY
• Test PANORAMA
CHIRURG NACZYNIOWY
LEKARZ CHORÓB ZAKAŹNYCH
DERMATOLOG
DIABETOLOG
DIETETYK KLINICZNY
ENDOKRYNOLOG
FIZJOTERAPEUTA
FIZJOTERAPEUTKA UROGINEKOLOGICZNA
GINEKOLOG
HEPATOLOG
INTERNISTA
KARDIOLOG
LEKARZ MEDYCYNY PODRÓŻY
NEUROLOG
ONKOLOG
ONKOLOG PIERSI
ORTOPEDA
PODOLOG
PSYCHIATRA
REUMATOLOG
UROLOG
ULTRASONOGRAFISTA (USG)